Nye indlæg

Kategorier

 

Kunsten i Korinth - de første år

03-09-2018
Døde dyr, Pussytales, Tågestier og Broderede viskestykker, Normalitetspatruljer og Japanske Piv i Røv Kaniner samt Postkort fra Mars
Vores vision er at skabe et Galleri med plads til billedkunst, skulptur, grafik og keramik med fokus på høj kvalitet. Men hvad er kvalitet for Galleri Korinth?
Vores platform er ”kærligheden til kunsten”, vores personlige fascination og begejstring og nysgerrighed er de afgørende parametre. Og det har indtil videre bl.a. ført til ”Døde dyr, Pussytales, tågestier og broderende viskestykker”, Piv I Røv Kaniner og Postkort fra Mars.
Vi er et Galleri der sælger kunst, men vi har vil også gerne formidle kunst, præsentere et bredt udsnit af udtryk og virkemidler og vores valg af kunstnere vækker ikke altid begejstring hos vores gæster, fx var Saku Santeri Heinonens foto af Kaniner, portrætteret så billederne gav associationer til kvindelige køn og hans døde, flåede bævere, skudt, flået og spist, anledning til totale afvisning hos en del af vores publikum. Men betyder det at det ikke er kunst? Det samme var gældende for Christian Lemmertz døde svindekroppe. Nille Bechs Pussytales blev af nogen betragtet som pornografi mens andre fandt det smukt og poetisk. Det er den spontane ureflekterede billedoplevelse og den kan ikke undværes men den kan uddybes og nuanceres ved at vi forholder os mere analyserende til værket.
Et kunstværk bliver på sin vis til i dialogen med beskueren og vi er bevidste om, at vores valg af kunst ikke altid vækker begejstring, men som Michael Kvium har sagt: ”Kunst er ikke glidecreme”. Gæsterne i Galleri Korinth må gerne blive forarget, synes at noget er grimt, men vi vil gerne at den kunst vi viser ikke er ligegyldig, uden betydning.
Når vi møder kunst, aktiveres det vi har med, vores erfaringer med kunst, vores forforståelse hvilket gør at vi tiltrækkes eller frastødes. Da vi havde fornøjelsen af at præsentere Lene Juhlers udstilling ”At vandre gennem tågestier” var en gennemgående reaktion oplevelsen af at blive henført til en meditativ stemning og forfatter og kunstkritikere Mikkel Haris Carlsen har da også tidligere beskrevet Lenes værker på flg. måde: ” Her får intuition, stemninger og visioner et ydre indtryk, i en blanding af klarhed og gåde”.
Hos Anette Holdensen var det derimod den ydre verdens genstande og materialer der var omdrejningspunktet, viskestykker, et muligt symbol på kvindearbejde, udsat for broderi, motiver og ord. Konkrete genstande fra den ydre verden bearbejdet og omdannet til kunst.
Sproget kunsten benytter er forskelligt, Frank Fenriz, vores lokale billedhugger udtrykker sig på Jernsprog, han skaber sine fabulerende skulpturer i jern ved at bøje og blødgøre jernets hårde struktur så det taler til os. Alle Frank Fenrizs skulpturer fremstår som et udsagn på hvad det vil sige at være menneske. En gorilla der holder en gigantisk lup for manden der ud i verden og minimanden der skal løfte og bære manden, når han skuer ud over de små ubetydelige mennesker er elementerne i Frank Fenrizs Normalitetspatrulje.
Piv i Røv kaniner, Små- Hvide og Sarte i deres udtryk. Æstetikken var i højsæde da vores to Japanske kunstnere Nao Oshma og Yumeno Goma i fællesskab fyldte de Galleriet med et univers af hvid keramik, sarte akvareller og små stykker grafik med tilhørende små fine hverdags historier.
Æstetik er en skæv størrelse og svær at indkredse for trods den umiddelbare modstand, er æstetikken også en væsentlig del af udtrykket hos Saku når man ser hans foto af en bæver, han har skudt, flået, fotograferet og spist, selve billedet og hans valg af komposition, måden han præsentere det bag glas uden ramme, skaber en kontrast til vores umiddelbare reaktion på motivet, en død bæver.
”at få adgang til kunst handler i første omgang om at iagttage og blive disse iagttagelser bevidst. Hvad er det vi ser, føler, sanser og fornemmer”

Eller som Karl Ove Knausgård udtrykker det i hans lille mesterværk om Edvard Munchs billeder: ”Sådan er det fordi vi ser verden uden at være opmærksomme på måden hvorpå vi ser den, de to størrelser er ofte det samme for os. Det føles som om vi lever i en uformidlet virkelighed, og når nogen formidler den, hvilket er det kunstnere gør, formidler de den ofte på måder som er så tæt på vores egen virkelighedsopfattelse at vi forveksler dem.”

Postkort fra Mars er en række mindre abstrakte værker, akryl på lærred af Davis Cobb som vi præsenterer i oktober og med dem tager vi hul på at præsentere abstrakt kunst.

”Al kunst er abstrakt i den forstand at al kunst engagerer sig med verden og abstrahere aspekter af den for at kunne præsentere os for e objekt eller en handling, der sætter os i stand til at opleve den på en ny og anden måde.” citat: ”Den abstrakte kunst” ved Mel Gooding.

” When the image is new the world is new” Gaston Bachelard



Kategori: Blog om kunst

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

 
Galleri Korinth | Reventlowsvej 15, Faaborg - Danmark | Tlf.: 42403201 | torben@nebrot.dk